نام نام خانوادگی مسئول: دکتر حسن محمد امینی
معرفی واحد:
تعالی خدمات بالینی در مفهوم کلی به معنای ارتقای کیفیت خدمات بالینی و
افزایش پاسخگویی ارائه دهندگان و متولیان امر سلامت در قبال کیفیت خدمات ارائه شده
به مردم است. تعالی خدمات بالینی به مجموعه
برنامهها، استراتژیها و اقداماتی گفته میشود که هدف از آنها استانداردسازی و
ارائه خدمات بالینی با بیشترین اثربخشی و کمترین هزینه و عوارض ممکن میباشد.تعالی خدمات بالینی شامل دو بخش است:
1. توسعه دانش نظری مشتمل بر مدیریت دانش در عرصه بالینی
2. برنامهریزیهای اجرایی و عملیاتی
ارتقای کیفیت فرآیندها و پیامدهای بالینی
از سوی دیگر اداره اعتباربخشی با هدف پیاده سازی
استاندارد های اعتبار بخشی در بیمارستانها و سایر مراکز تابعه در راه دستیابی به
بالاترین سطح کیفیت و رضایتمندی گیرندگان و ارائه دهندگان خدمات بالینی و مراقبتی
،با برنامه های تعالی خدمات بالینی ادغام و در راستای رسالت و چشم انداز حوزه
درمان و همگام با اهداف کلان ابلاغی و استراتژیهای تدوین شده گام بر میدارد.
اداره اعتبار بخشی پس از احیا دانشگاه، مجددا در شهریور
ماه 1392 تشکیل و شروع به فعالیت نمود هدف اصلی این اداره پیاده سازی استاندارد
های اعتبار بخشی در بیمارستانها و سایر مراکز تابعه می باشد و در راه دستیابی به
این مهم از طریق برگزاری برنامه های آموزشی عمومی و اختصاصی سعی و تلاش می نماید.
خط مشی اعتبار بخشی بیمارستانها:
· اداره اعتبار بخشی معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی
درمانی ایران در راستای برنامه استراتژیک دانشگاه و مدیریت ارائه خدمات درمانی در
مناطق تحت پوشش بهمنظور ارتقای کیفیت خدمات با استفاده از دستورالعمل اعتبار بخشی
بیمارستانها و سایر بخشنامه ها و دستورالعمل ها اهداف زیر را دنبال می کند:
· ارتقاء مستمر کیفیت برنامهریزی، هماهنگی و اعتبار بخشی
بیمارستانها
· افزایش سطح دسترسی آحاد مردم به خدمات درمانی مناسب با استفاده از
ابزار اعتبار بخشی
· ارتقای مستمر توانمندی روسا، مدیران و کارکنان بیمارستانها از طریق
آموزش های مستمر
· افزاش رضایتمندی مشتریان
· افزایش رضایتمندی کارشناسان
· افزایش سطح دانش ومهارت کارشناسان از طریق برگزاری آموزش های مستمر
اعتقادات و باورها:
· اعتبار بخشی عادلانه بیمارستانها
· پایبندی به اصول علمی و استانداردها
· ارائه خدمات موثر و کارآمد
تمرکز بر سه محور:
· مشتری مداری
· ارتقاء مستمر با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان خود و بیمارستانها
· پایبندی به اصول و ارزش ها و کرامت انسانی
و حقوق مشتریان
اهم وظایف و فعالیت ها:
· برنامه ریزی سالیانه جهت انجام اعتبار بخشی مراکز و موسسات درمانی
تابعه دانشگاه
· نظارت بر اجرای صحیح ضوابط و استانداردهای تعیین شده از طریق اعتبار
بخشی مداوم مراکز و موسسات
· ارتباط و هماهنگی با دفتر اعتبار بخشی موسسات درمانی وزارت متبوع
بمنظور اخذ و کسب آخرین دستورالعمل های مربوطه
· رسیدگی به شکایات واصله در خصوص اعتبار بخشی بیمارستانها از سوی
ارگانهای مختلف
· برنامه ریزی جهت آموزش مسئولین مراکز و موسسات درمانی به منظور اجرا
و پیاده نمودن ضوابط اعتبار بخشی
· نظارت بر ارائه طرحهای پیشنهادی و اصلاحی فرم استاندارد اجرایی
اعتبار بخشی به دفتر ارزشیابی وزارت متبوع
· تهیه و تنظیم گزارش از فعالیتها و نحوه پیشرفت امور و ارائه مشکلات
موجود به مقام مافوق
· برنامه ریزی جهت آموزش کارشناسان ارزشیابی جهت ارتقاء سطح علمی آنان
و همچنین پژوهش در زمینه های مختلف اعتبار بخشی
· برنامه ریزی جهت برگزاری کنفرانسها و کارگاههای آموزش علمی و عملی
برای کارشناسان اعتبار بخشی
· تحقیق و بررسی، ایجاد و اصلاح استانداردهای کاربردی در رابطه
با اعتبار بخشی بیمارستانها
اهم برنامه ها و فعالیت های جاری :
1- برنامه استراتژیک و عملیاتی
· بازنگری سند راهبردی و برنامه استراتژیک حوزه درمان، درصورت تغییر
سیاست های کلان در راستای برنامه ششم توسعه و اسناد بالادستی
· هماهنگی و برگزاری جلسات تدوین ، پایش و آسیب شناسی برنامه های
استراتژیک و عملیاتی در معاونت
· هماهنگی و پی گیری کلیه امور مربوط به برنامه های عملیاتی با حوزه
های ستادی وزارت متبوع، ستاد دانشگاه و معاونت / واحد مربوطه در جهت جاری سازی
برنامه عملیاتی و نظام پایش آن
· جمع آوری و تلفیق برنامه های عملیاتی واحدهای زیر مجموعه جهت تدوین
برنامه عملیاتی معاونت
· ابلاغ قوانین و مقررات شیوه نامه ها و دستورالعمل ها در خصوص برنامه
ریزی به واحدهای تحت پوشش
· پاسخ گوئی و رفع سوالات و مشکلات واحدهای تابعه در خصوص برنامه ریزی
عملیاتی
· برگزاری منظم جلسات هم اندیشی با مسئولین پایش فعالیتها در خصوص
پیشرفت آنها و ارسال صورتجلسات به ستاد برنامه دانشگاه
· برگزاری جلسات اموزشی در خصوص تدوین و پایش برنامه عملیاتی برای
واحدهای زیر مجموعه معاونت
· تهیه و تدوین گزارشهای مرتبط با برنامه راهبردی و عملیاتی
· کنترل سامانه پایش از نظر صحت ثبت پیشرفت ، بارگذاری مستندات و ثبت و
ثبت دلایل انحراف فعالیتها
· اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در تمامی سطوح معاونت در خصوص برنامه
عملیاتی
· شرکت در جلسات ستاد پایش دانشگاه و ارائه اطلاعات و مستندات مربوطه
· همکاری و تعامل مستمر با مدیر پایش و ستاد برنامه دانشگاه
· انجام کلیه امور محوله از طرف مدیر پایش برنامه های عملیاتی دانشگاه
2- برنامه ارتقاء هتلینگ بیمارستانی
· هماهنگی و تعامل با رابطین برنامه هتلینگ مراکز و بیمارستانهای تابعه
· هماهنگی و پی گیری کلیه امور مربوط به برنامه هتلینگ با حوزه
دفتر فنی معاونت توسعه دانشگاه جهت اجرای بهینه و پیاده سازی برنامه
· جمع آوری و تلفیق گزارشات پیشرفت واحدهای زیر مجموعه جهت تدوین گزارش
تجمعی میزان پیشرفت برنامه هتلینگ
· ابلاغ قوانین و مقررات، شیوه نامه ها و دستورالعمل ها در خصوص ضوابط
و استانداردهای اجرائی هتلینگ به مراکز تابعه
· پاسخ گوئی و رفع سوالات و ابهامات واحدهای تابعه در خصوص ضوابط
اجرائی حیطه های هتلینگ
· تهیه و تدوین گزارشهای مرتبط با برنامه ارتقاء هتلینگ
· کنترل سامانه HSE از نظر صحت ثبت پیشرفت ، بارگذاری مستندات و ثبت اطلاعات مندرج
· ثبت گزارشات و روند پیشرفت برنامه در سامانه مدیریت تعالی خدمات
بالینی معاونت درمان وزارت متبوع
· نظارت بر روند اجرا و پیشرفت برنامه هتلینگ در مراکز تابعه و تهیه
گزارش مربوطه
· همکاری و تعامل مستمر با دبیرخانه تحول نظام سلامت دانشگاه
3- برنامه اعتباربخشی بیمارستانی
· برنامه ریزی سالیانه جهت انجام اعتبار بخشی ادواری مراکز و
بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه
· نظارت بر اجرای صحیح ضوابط و استانداردهای تعیین شده از طریق اعتبار
بخشی مداوم مراکز و بیمارستانها
· ارتباط و هماهنگی با وزارت متبوع به منظور اخذ و کسب آخرین
دستورالعمل های مربوطه
· ارجاع اعتراضات واصله در خصوص اعتبار بخشی بیمارستانها به وزارت
متبوع
· برنامه ریزی جهت آموزش مسئولین مراکز و بیمارستانها به منظور اجرا و
پیاده نمودن ضوابط اعتبار بخشی
· نظارت بر ارائه طرحهای پیشنهادی و اصلاحی فرم استاندارد اجرایی
اعتبار بخشی به دفتر اعتباربخشی وزارت متبوع
· تهیه و تنظیم گزارش از فعالیتها و نحوه پیشرفت امور و ارائه مشکلات
موجود به مقام مافوق
· برنامه ریزی جهت آموزش کارشناسان اعتباربخشی جهت ارتقاء سطح علمی
آنان و همچنین پژوهش در زمینه های مختلف اعتبار بخشی
· برنامه ریزی جهت برگزاری کنفرانسها و کارگاههای آموزش علمی و عملی
برای کارشناسان اعتبار بخشی
· تحقیق و بررسی، ایجاد و اصلاح استانداردهای کاربردی در رابطه
با اعتبار بخشی بیمارستانها
4- برنامه آموزش و توانمند سازی کارکنان
· مدیریت آموزش (نیاز سنجی، اجرا، ارزیابی و ارتقاء دانش تخصصی مدیران
و کارکنان از طریق آموزشهای حضوری و غیر حضوری)
· مشارکت در تهیه، تایید بسته های آموزشی الکترونیکی کارکنان
· ابلاغ مجوزهای تایید شده آموزش ضمن خدمت دانشگاه به کلیه واحدهای
ستادی و محیطی
· تدوین تقویم آموزشی حوزه درمان
· اطلاع رسانی دوره های آموزشی به کلیه مراکز تحت پوشش
· برگزاری جلسات دوره ای کمیته آموزش ضمن خدمت کارکنان حوزه درمان (بر
حسب مورد)
· ثبت اطلاعات دوره های آموزشی در سامانه جام آموزش کارکنان
· تدوین و به روزرسانی بانک مدرسین حوزه درمان
· روزآمد نمودن شناسنامه پرسنلی کارکنان حوزه درمان در سامانه جام
آموزش
· مشارکت فعال در جلسات کمیته آموزش و توانمندسازی دانشگاه
· ارزیابی و نظارت بر اثربخشی سطح واکنشی(میزان رضایتمندی فراگیران از
دوره های آموزشی برگزار شده)
· ارزیابی و نظارت بر اثربخشی سطح یادگیری(پیش آزمون و پس آزمون دوره
های آموزشی برگزار شده)
· ارزیابی و نظارت بر اجرای فرآیند آموزش کارکنان در واحدهای ستادی و
محیطی
· مشارکت در توزیع اعتبارات آموزش(حق التدریس مدرسین و.........)
· جمع بندی عملکرد آموزشی ستادی و محیطی و اعلام به دانشکده